Zajęcia z języka angielskiego odbywały się w trzech grupach pięcioosobowych,

zróżnicowanych zarówno pod względem wieku,  jak i stopnia

niepełnosprawności intelektualnej. W każdej znajdowały się zarówno

dziewczynki, jak i chłopcy.  Oprócz waloru edukacyjnego, odpowiedni dobór

dzieci miał również na celu naukę interakcji oraz zachowań w grupie.

 Zajęcia dla każdej z grup odbywały się raz w tygodniu. Pojedyncza lekcja trwała  45 minut – co było optymalnym czasem - biorąc pod uwagę możliwą do utrzymania przez dzieci jednorazową koncentrację.

 

 

Materiał nauczania języka angielskiego

 był odpowiednio zmodyfikowany
i dopasowany do możliwości,
potrzeb oraz warunków dzieci z obniżoną normą

intelektualną. Nadrzędnym celem zajęć

 było uwrażliwienie dzieci na język angielski i osłuchanie z nim, wytworzenie

świadomości istnienia innych języków,

ich podobieństw i różnic z językiem ojczystym oraz kształtowanie zainteresowań i motywacji do nauki angielskiego przez zabawę.

W pracy z dziećmi, mającymi trudności w mowie szczególny nacisk położono na rozwijanie sprawności słuchania,

a wypowiedzi ustne zastąpiono wskazywaniem kart, ilustracji

lub symboli graficznych. Czytanie

 i pisanie natomiast traktowano  jako sprawności dodatkowe. W zakresie sprawności pisania dzieci tworzyły  tematyczne, obrazkowe słowniczki

w swoich zeszytach.

 

Na zajęciach stosowano różnego

rodzaju formy i metody pracy.

Stosowano technikę audiowizualną, polegającą na prezentacji

nowego materiału językowego

 w audio-wizualnym kontekście.

Tę metodę wykorzystywano jako

trening koncentracji, gdyż dzieci

niepełnosprawne intelektualnie

mają problemy ze skupieniem uwagi.

Ćwiczenia językowe przedstawione w postaci gry były dla dzieci atrakcyjne,

ponieważ formą przypominały

zabawę. Często były to gry,

w które dzieci grają w języku

ojczystym, np. kalambury, Bingo.

Z kolei muzyka rozwijała

wrażliwość na dźwięki i ułatwiała

 zapamiętywanie. Pozwalała

opanować poprawną wymowę

i przyswoić całe zwroty w języku

obcym. Każdemu wersowi piosenki

czy wierszyka towarzyszył gest czy ruch ciała. 

Materiał z języka angielskiego przyswajany był także przez działanie, tzn. wycinanie, malowanie, kolorowanie obrazków oraz rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów. Ta metoda pozwalała wdrażać uczniów do współdziałania, pomagania kolegom, wykazywania troski o innych, dzielenia się swoimi przyborami. Służyła utrwalaniu słownictwa i zwrotów, sprzyjała zapamiętywaniu.