Zajęcia stymulacji polisensorycznej skierowane były do dzieci i młodzieży doświadczających trudności w uczeniu się i codziennym życiu spowodowanych nieprawidłowym przebiegiem procesów spostrzegania, opracowywania bodźców płynących z otoczenia jak również z własnego ciała. Rolą metody stymulacji polisensorycznej jest usprawnianie pracy zmysłów tak, by umożliwić dzieciom zintegrowane, wielozmysłowe poznawanie świata oraz skuteczne w nim działanie.
|
Podczas zajęć uczestnicy podejmowali aktywności, które wyzwalały i utrwalały pożądane reakcje na bodźce sensoryczne, kształtowały umiejętność świadomej obserwacji rzeczywistości oraz zdolność wyrażania własnych wrażeń i spostrzeżeń. Odbywało się to w otoczeniu zorganizowanym w taki sposób, aby dziecko miało dostęp do wrażeń zmysłowych takiego typu i w takiej ilości, która jest zgodna z indywidualnymi potrzebami i właściwościami układu nerwowego. |
Zasadnicze znaczenie w pracy tą metodą miało wykorzystanie specjalistycznego sprzętu i przyrządów dostarczających wrażeń wzrokowych, takich jak: reflektory, projektory światłowody, kule lustrzane, lampy UV, słuchowych np. instrumenty muzyczne i przyrządy wytwarzające bodźce akustyczne czy dotykowe ,jak piłki sensoryczne, substancje i masy o różnych właściwościach i stopniu przekształcalności. |
W trakcie swobodnej i kierowanej aktywności w tak zorganizowanej przestrzeni uczestnicy doświadczali przyjemnych wrażeń polisensoryczych, stymulowali sprawność zmysłów oraz rozwijali spostrzegawczość, koncentrację uwagi i pamięć. W przypadku dzieci przejawiających nadwrażliwość lub słabą reaktywność na bodźce odpowiednio dobrana i ukierunkowana stymulacja sensoryczna pomagała wyeliminować nieprawidłowe reakcje i zachowania, co przyczyniło się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości oraz wzrostu motywacji do działania. |