W zajęciach terapeutyczno – usprawniających odbywających się w ramach Projektu Centrum Wsparcia i Integracji Dzieci i Młodzieży uczestniczyło 10 uczniów. Wiodącymi formami aktywności, jakie wykorzystywane były podczas zajęć ,to ekspresja ruchowa oraz plastyczna. Fundamentem wyżej wymienionych aktywności była arteterapia, posiadająca szerokie spektrum zastosowania. Ta forma terapii zawiera bowiem w sobie elementy muzyki, tańca, śpiewu, gestu oraz sztuk plastycznych. |
W założeniach zajęć prowadzonych z uczniami z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej pełniło następujące funkcje: * korekcyjną, która pomaga rozładować frustracje i lęki nastawiając pozytywnie; * edukacyjną jako środek wzbogacania wiedzy i pogłębiania doświadczeń; * komunikacyjną i integrującą stanowiącą formę przekazu treści oraz wyrażania uczuć, a także ułatwiającą nawiązanie interakcji; * hedonistyczną dającą przyjemność, przynoszącą odprężenie psychiczne; * rekreacyjną służącą zabawie, przez swobodną ekspresję osobowości.
|
Zastosowane podczas zajęć metody oraz techniki pracy były kompatybilne ze sobą, dzięki czemu uczniowie mieli okazję uczestniczyć w takich aktywnościach jak: * zabawy ruchowe przy muzyce; * tańce integracyjne; * tworzenie dowolnych form płaskich i przestrzennych; * modelowanie i lepienie; * ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne; * ćwiczenia rytmiczne; * zabawy muzyczne z rekwizytami; * gry i zabawy w grupie; * ćwiczenia relaksacyjne; * ćwiczenia wg programu aktywności Knillów. |
Aktywność plastyczna oraz muzyczna połączona z zabawą okazała się skutecznym sposobem na pracę z grupą uczniów różniących się pod względem stopnia niepełnosprawności intelektualnej, sprawności manualnej i wieku. Tematyka zajęć była dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników, a zastosowane metody pozwalały rozwijać zainteresowania i uzdolnienia dzieci. |