CELE PROGRAMU : * Wzajemne poznanie się i integracja grupy * Ustalenie reguł i norm grupowych * Wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia * Budowanie pozytywnego obrazu siebie * Stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych * Zwiększenie poczucia własnej wartości * Umiejętność wyrażania uczuć * Rozpoznawanie emocji u siebie i innych |
* Umiejętność radzenia sobie * z napięciem * Wypracowanie sposobów na radzenie sobie z konfliktami. * Zwiększenie samokontroli i samokierowania * Pokonywanie lęku przed wystąpieniem publicznym * Umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi * Rozwijanie twórczego myślenia * Zgodne działanie w zespole i współdziałanie z innymi * Rozwijanie umiejętności komunikowania się.
|
Zajęcia prowadzone były w trzech grupach 6 osobowych, zróżnicowanych pod względem wieku, stopnia rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego. Każde zajęcia były modyfikowane i dostosowywane do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci w danej grupie. Mimo zróżnicowania dzieci czuły się ze sobą dobrze. W stworzeniu przyjaznej i bezpiecznej atmosfery na zajęciach pomogła pluszowa „Rodzina Parpusiaków”, z którą dzieci szybko się zaprzyjaźniły.
|
Powyższe cele zostały osiągnięte poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy: * Różne formy arteterapii * Muzykoterapia * Wybrane techniki plastyczne i techniczne * Trening relaksacyjny * Scenki rodzajowe z wykorzystaniem „Parpusiowej Rodziny” * Elementy pedagogiki zabawy
|
Dokonując analizy i oceny zajęć można stwierdzić, że dzieci z każdym tygodniem coraz lepiej funkcjonowały. Nabierały do siebie zaufania, stawały się coraz bardziej otwarte, komunikatywne, pogodne. Coraz lepiej przestrzegały przyjętych zasad grupowych. Wyraźnie poprawiła się samodyscyplina. Dzieci nauczyły się rozpoznawać emocje własne i innych oraz radzić sobie ze złością i gniewem. Stwarzane były również sytuacje, w których dzieci uczyły się podejmować samodzielne decyzje, za które ponosiły pełną odpowiedzialność.
|