Zajęcia terapeutyczno-

usprawniające w grupie G5

prowadzone były według

opracowanego

programu autorskiego

 „JA TEŻ POTRAFIĘ”.

W celu uatrakcyjnienia zajęć

wprowadzono elementy

 muzykoterapii, pedagogiki

zabawy oraz techniki relaksacyjne.

Aktywność plastyczna połączona z zabawą okazała  się skutecznym sposobem na pracę z grupą uczniów różniących się pod względem stopnia niepełnosprawności intelektualnej, sprawności manualnej i wieku. Działania wspierane zabawą pomagały budować atmosferę rozluźnienia, swobody i budziły ciekawość.

Tematyka zajęć, formy i metody pracy na zajęciach były dostosowane

do indywidualnych potrzeb

 i możliwości uczestników,

 a ciekawe i nowatorskie techniki plastyczne: piachoterapia (barwienie piasku), (tworzenie form przestrzennych), modelowanie z masy solnej i inne pozwalały rozwijać zainteresowania i uzdolnienia dzieci, uczyły samodzielności oraz praktycznych umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w środowisku.

Z naszych dotychczasowych obserwacji wynika, iż dzieci i młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w zajęciach terapeutyczno-usprawniających,

ponieważ umożliwiały im one atrakcyjnie i twórczo spędzać czas wolny, rozwijać ich zainteresowania. Poza tym aktywność plastyczna wyzwala w nich radość, zadowolenie oraz poczucie spełnienia.

Tematyka zajęć związana była z aktualną porą roku oraz ze świętami kalendarzowymi. Dzieci i młodzież podczas zajęć terapeutyczno-usprawniających wykorzystywali ciekawe materiały dydaktyczne: kolorowe kartony, białe i kolorowe bloki techniczne, kolorowy papier ksero, bibułę, kredki ołówkowe, świecowe, pastele, farby, pędzle, kleje, nożyczki, igły, kordonki, rafię, dziurkacze ozdobne, wstążki, sznurki, cekiny, brokaty, piasek, materiał naturalny (kasza), plastelina, sznurek, filc, masę solną itp. Korzystali również z wielu gier stolikowych.