Oddziały dla uczniów z autyzmem |
w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach |
We wrześniu 2009 roku w naszej placówce utworzono nowe oddziały przeznaczone dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz zaburzeniami sprzężonymi. Uczęszczają do niego uczniowie na wszystkich etapach edukacyjnych. |
Dla każdego podopiecznego opracowywany jest indywidualny program terapeutyczno-edukacyjny dostosowany do jego potrzeb i możliwości intelektualnych oraz rozwojowych. |
Konstruowane programy zgodne są z podstawą programową oraz kompatybilne z prowadzoną przez nas dokumentacją behawioralną, która obrazuje przebieg procesu terapeutyczno-edukacyjnego. |
Formułowane cele pracy z dzieckiem uwzględniają również te obszary jego funkcjonowania, które są szczególnie ważne dla rodziców. Ma to na celu osiągnięcie większego zaangażowania we współpracę, bardziej optymistycznego spojrzenia na możliwości dziecka. |
Oddziały dla uczniów z autyzmem |
Tworzone programy są konsultowane z rodzicami, którzy na bieżąco informowani są o przebiegu procesu nauczania. Ze względu na specyfikę zaburzenia, jakim jest autyzm, w pracy z dziećmi wykorzystywane są elementy terapii behawioralnej. |
Jesteśmy niejako pionierami, wprowadzając na grunt szkoły publicznej metodę stosowanej analizy zachowania, która według naszej oceny charakteryzuje się kompleksowością oddziaływań. |
Nadrzędnym celem działań edukacyjnych jest kształtowanie u naszych podopiecznych jak największej ilości zachowań adaptacyjnych, które rozwiną ich niezależność i umożliwią im efektywne funkcjonowanie w środowisku. |
Drogą do tego celu jest: ¨ systematyczne wzmacnianie (nagradzanie) coraz bardziej zbliżonych do docelowych form zachowania, przy użyciu znaczących dla dziecka wzmocnień, na początku są to wzmocnienia pierwotne. Później coraz większego znaczenia nabierają wzmocnienia społeczne i symboliczne. |
¨ kontrolowanie sytuacji, w których zachowanie przebiega. Oznacza to odpowiedni sposób wydawania poleceń, które w pierwszej fazie terapii muszą być krótkie i bardzo konkretne, oraz umiejętne wprowadzanie i wycofywanie różnorodnych podpowiedzi. |
Nauka odbywa się w ustrukturalizowanych warunkach i prowadzona jest w ściśle ustalony sposób. Podczas procesu terapeutyczno-edukacyjnego rozwijane są następujące sfery: ¨ naśladowanie ruchów i mowy, ¨ dopasowywanie, ¨ mowa czynna i bierna, ¨ umiejętności szkolne, ¨ zachowania społeczne, ¨ samoobsługa, ¨ samodzielne spędzanie czasu wolnego. |
Eliminowane są również zachowania zakłócające naukę. Bardzo ważna jest tu zasada małych kroków. Każdą czynność, którą chcemy dziecko wyuczyć, rozpisuje się na małe kroki, jasne i zrozumiałe dla niego. Od jednego kroku do drugiego, przechodzi się tylko wówczas, gdy uczeń opanuje poprzedni. Równie ważna jest zasada stopniowania trudności. Pracę rozpoczyna się od ćwiczeń łatwych i konkretnych; od uczenia umiejętności podstawowych, z których dziecko może skorzystać natychmiast i będzie mogło je stosować do końca życia. |
W pracy z naszymi uczniami kierujemy się podstawowymi regułami behawioralnymi, takimi jak: ¨ jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać ¨ zachowania niepożądane nie powinny być wzmacniane ¨ pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane. |
Zespół nauczycieli pracujących w oddziałach dla dzieci z autyzmem, nieustannie doskonali praktyczne umiejętności terapeutyczne, utrzymuje motywację do aktywnych działań oraz podnosi swoją wiedzę. Realizowane jest to między innymi poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia, czy pracy pod superwizją, która stanowi merytoryczne wsparcie w procesie prowadzenia terapii. |
Zasady stosowania terapii behawioralnej według I.Loovas’a: ¨ Wszyscy, którzy mają do czynienia z osobami niepełnosprawnymi, muszą nauczyć się być nauczycielami. ¨ Na początku należy stawiać przed sobą małe cele tak, by zarówno dziecko jak i terapeuta. byli nagradzani. |
¨ Należy przygotować się na ciężką pracę; przed rozpoczęciem pracy trzeba zabezpieczyć się przed wypaleniem sił „tworząc” drużynę nauczycieli. ¨ Konieczne jest sprawienie by dziecko pracowało na to, co chce osiągnąć; należy dzielić z nim odpowiedzialność. ¨ Nie należy obawiać się czy czuć poczucia winy z powodu ewentualnych, emocjonalnych wybuchów dziecka lub jego wycofywania się, które mogą towarzyszyć terapii. |
Uczniowie naszej szkoły objęci są wszechstronną opieką specjalistów: ¨ psychologa, ¨ logopedy, ¨ rewalidatora, ¨ rehabilitanta. |
W przyszłym roku szkolnym planujemy otworzyć oddziały dla sześciolatków. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych im. Karola Wojtyły - papieża Polaka w Kielcach |